Fjordkraft er utpekt som «National Champion i European Business Awards» i kategorien «Customer focus». Den 25. november ble prisen overrakt styreleder Thorleif Leifsen på hotellet The Thief i Oslo.

– Vi ble nominert av revisjonsselskapet RSM på bakgrunn av det arbeidet vi har gjort med forbedringer i økonomiske resultater og kundetilfredshet, forteller direktør for HR og kommunikasjon, Jeanne Tjomsland.

Kåringen er en skikkelig fjær i hatten for Fjordkraft. Bare i Norge var 500 bedrifter nominert innenfor 10 kategorier. Som National Champion betyr det at virksomheten innenfor en av kategoriene har demonstrert utmerkede resultater, nyskapning og bærekraftig vekst.

Administrerende direktør Rolf Barmen er naturlig nok stolt av prisen og sine medarbeidere.

– Vår historie handler om å skaffe seg innsikt i hva som er viktig for kundene, bruke denne til en arbeidsmetode som hele selskapet involveres i, ha en plan og så ha tålmodigheten til å gjennomføre og oppnå forbedring - år for år.
 

Ikke første pris

Prisen henger høyt, men det er slettes ikke første gang Fjordkraft vinner kundepriser.

– I dag viser kundebarometeret at har vi har tilfredse kunder, og kundesenteret vårt har vunnet fire priser, men vi begynte helt på bunnen når vi ser på kundetilfredsheten for 12 år siden. Fjordkraft er det selskapet som har gjort den største forbedringen på Norsk kundebarometer.

– De første årene ble brukt til å forenkle produkter og prosesser for å gjøre det enklere å være kunde. Deretter har vi gått videre til å jobbe med å øke verdien av produktene for kundene, forteller Rolf.
 

Internasjonal kåring til sommeren

Totalt ble det utpekt 698 National Champions i 33 land, på bakgrunn av vurderingen av 32 000 virksomheter i Europa. Nå skal vi vurderes videre sammen med vinnere fra de andre landene.

– For å være med i den videre evalueringen har vi laget en presentasjonsfilm. Den endelige kåring skjer til sommeren, forteller Jeanne.

Rolf og Jeanne