I forbindelse med innføringen av smarte strømmålere (AMS) lyste Enova og NVE, i begynnelsen av 2015, ut konkurransen «Smartere målere, smartere forbrukere».
 

Vant pengestøtte

Hensikten med konkurransen var å finne den beste løsningen for sanntidsformidling av strømforbruk. Syv selskap, deriblant Fjordkraft, ble trukket ut som vinnere og deler nå en pott på nær 60 millioner kroner i prosjektstøtte.

Fjordkraft tildeles 6,3 millioner kroner og investerer i tillegg rundt fire millioner pluss egeninnsats i sitt femårige pilotprosjekt, som går under navnet Fjordkraft Puls.
 

Mobilapp

Prosjektet gjennomføres i samarbeid med Onzo, et selskap basert i England og USA som spesialiserer seg på bruk av algoritmer og data, og skal studere hvordan man kan maksimere energieffektivitet basert på informasjon fra smarte målere.

Energianalysen skal fremstilles visuelt gjennom et spillelement, eller «gamification», og være tilgjengelig som en mobilapplikasjon. Målet er å gi kunden tilpasset innsikt i eget strømforbruk og skape engasjement rundt energisparing. Piloten skal også gi informasjon om hvordan Fjordkraft kan utvikle andre tjenester knyttet til redusert energiforbruk på kundenes premisser.

Strømkundene vil få tilsendt en sender som de selv kobler til den automatiske strømmåleren og internett.

– Det blir en brukervennlig og robust gjør-det-selv-løsning, tilpasset norske forhold. Vi designer brukergrensesnittet nå, og vil ha det klart til sommeren. Målet er å ferdigstille Fjordkraft Puls i løpet av 2016, forteller Erlend Korseth, prosjektleder og forretningsutvikler i Fjordkraft.
 

Gratis test

Kunder til pilotprosjektet vil rekrutteres i Rogaland og Vest-Agder, områder der nettselskapene har kommet langt i arbeidet med å installere smarte målere.

De rundt 1000 pilotkundene deltar kostnadsfritt, mens det i kommersiell drift blir en betalingstjeneste.

– Vi koordinerer kommersialiseringen av tjenesten med utrullingen av AMS. Det er derfor viktig for oss å jobbe tett med Skagerak Nett, ved Ivan Schytte og Stig Simonsen, og Lyse om uttesting av løsningen i deres nettområder nå. Lyse er klare til å sende oss data fra AMS i løpet av sommeren, forteller Korseth.

EB Strøm, Eidsiva Marked, Follo Energi, Lyse Energisalg, NTE Marked og Ringeriks-Kraft Strøm med samarbeidspartnere er de andre selskapene som gikk seirende ut av konkurransen.