- Jeg har vært med på dette i mange år, men at kunder har vært uten strøm i over fire døgn har jeg aldri opplevd før. 

Beredskapsleder i Skagerak Nett, Geir Kaasa, puster ut etter en uke av det helt spesielle slaget.

- Ingen av oss forsto hva som traff oss i helgen, før langt ut på søndagen. Hverken snø eller vind er ukjent for oss, men dette var helt spesielt, forklarer han. Normalt retter vi slike feil i løpet av noen timer, men denne gangen fortsatte antall skader, og kunder uten strøm, å stige utover hele søndagen, sier Kaasa.
 

 

Våt snø som frøs på ledningene

Været som traff Sør-Norge denne dagen innebar en kombinasjon av tung våt snø som la seg på ledninger og trær, for så å fryse til, og kraftig vind som førte til massive ødeleggelser over store områder. I alt 67 000 kunder var berørt av feilene, og mange var strømløse uvanlig lenge. Det samme været traff søsterselskapene Agder Energi og Kragerø Energi med stor styrke. 

- Det hører til sjeldenhetene at kunder er uten strøm i 24 timer. At de er ute i 48, skjer "aldri". Denne gangen har noen vært uten strøm i fire døgn, og det kan jeg ikke huske å ha opplevd før, sier han. I alle fall ikke i de femten årene som er gått siden Skagerak Energi ble etablert, forteller Kaasa.
 

Alvorlig med strømløse kunder i kulda

Det ble satt beredskap i selskapet lørdag ettermiddag, og denne ble trappet ytterligere opp søndag. Siden da har det blitt mange timer på driftssentralen i Porsgrunn for Kaasa. Man kobler liksom aldri helt av så lenge kunder er strømløse. 

- Det er ikke lett å tenke på så mye annet mens det står på. Vi vet hvor alvorlig situasjonen er for kundene når det er kaldt, og de er lenge uten strøm. Men slik feilretting tar tid, og ødeleggelsene var store. Skulle selvsagt ønske vi hadde en kvikk-fiks, men sånn er det dessverre ikke.
 

Matpakker til hardtarbeidene montører

Kaasa berømmer innsatsen som ble lagt for dagen av alle som deltok i arbeidet. 

-Montørene har jobbet knallhardt i mange dager og netter, og under svært vanskelige forhold. Det samme har de inne på driftssentralen gjort, og de andre som er i støtteapparatet. Det har for eksempel blitt smurt mange hundre matpakker fra egen serviceavdeling, forteller Kaasa.

- Det er viktig at alle ledd fungerer godt for å få til effektivt arbeid, avslutter han.