Øystein Asdahl synes overgangen til et helelektronisk oppdrags- og arbeidsordresystem gikk overraskende bra. Målermontøren legger ikke skjul på at det var en del skepsis til å begynne med.
 

Godt voksne

- Vi er jo flere i måleravdelingen som er godt voksne med begrenset interesse for data, men vi har fått god opplæring og oppbacking i forbindelse med overgangen, så det har gått bra.

Noe av den første skepsisen gikk også på hvordan jobbene skulle utføres på steder uten dekning. Det er fikset slik at det er mulig å laste ned ordrene lokalt på nettbrettet før man skal inn i et område uten dekning.

- Vi har etter hvert lært oss hvor det er dårlig dekning, men den er jo også blitt veldig bra de fleste steder.


Slutt på hjemmekontor

Tidligere startet Øystein gjerne dagen på hjemmekontoret med å legge inn de ferdige ordrene fra dagen før. Deretter var det å skrive ut dagens jobber på papir. Nå er det bare å reise rett ut på jobb.

- Det er en overgang at jeg ikke har

 med papir, men det har gått bra. Jeg tok gjerne vare på papirkopiene et års tid tidligere, men nå blir alt oppdatert i Customer med en gang.

En 7. sans har gjerne hørt til standardutrustningen for målermontørene. Den havner også nå på historiens skraphaug. I stedet er det viktig å ha oppdatert kalender i Outlook til enhver tid.

- Arbeidsordrene kommer nå direkte inn som avtaler i Outlook. Det er Tom (se egen sak) som lager disse avtalene for oss, men etter hvert vil det også bli mulig for kundesenteret å booke oss 20 prosent av tiden. Dersom vi ikke har oppdatert kalenderen, er vi i prinsippet ledig for booking, sier Øystein.