I skogkanten ovenfor Sundsbarm Kraftverk i Seljord står maskinene på rad inntil en jordvoll. Der har de stort sett stått siden den gang SKK kjøpte dem. Byggsjef og vassdragsteknisk ansvarlig i Skagerak Kraft, Magne Wraa, forteller at de gamle maskinene snart skal på Norsk fjellsprengningsmuseum på Hunderfossen utenfor Lillehammer.

- Der håper jeg en eller flere av dem blir pusset opp og utstilt, sier han.
 

Nødvendig spesialutstyr

Dumperne er fra 1987 og weaselen fra 1972. Dumperne er såkalte gruvedumpere, dumpere som kunne kjøre inn og jobbe i små, trange og lave tunneler og anlegg.

- Slikt spesialutstyr var nødvendig for å få gjort jobben, forteller Magne.

Da Magne var entreprenør i Selmer Furuholmen ble disse maskinene kjøpt inn. De er brukt mange steder, blant annet ved Viul kraft på Hønefoss, vannverket i Haugesund, i små og trange kabeltunneler under Flesland flyplass i Bergen, og på tunnelrensk ved Fjone kraftverk i Nissedal. 

TIL MUSEUM: Neida, Magne Wraa skal ikke på museum, men det skal tre gruvedumpere og en veasel som står lagret ved Sundsbarm kraftverk i Seljord. Nå skal de få nytt liv på Norsk Fjellsprengningsmuseum på Lillehammer. FOTO: BJØRN HARRY SCHØNHAUG  TIL MUSEUM: Neida, Magne Wraa skal ikke på museum, men det skal tre gruvedumpere og en veasel som står lagret ved Sundsbarm kraftverk i Seljord. Nå skal de få nytt liv på Norsk Fjellsprengningsmuseum på Lillehammer. FOTO: BJØRN HARRY SCHØNHAUG  TIL MUSEUM: Neida, Magne Wraa skal ikke på museum, men det skal tre gruvedumpere og en veasel som står lagret ved Sundsbarm kraftverk i Seljord. Nå skal de få nytt liv på Norsk Fjellsprengningsmuseum på Lillehammer. FOTO: BJØRN HARRY SCHØNHAUG

Ras i tunnel

I 1994 ble dumperne solgt fra Selmer Furuholmen til Brødrene Flatabø på Vestlandet, men  på midten av 90-tallet gikk det et ras i en tilløpstunnel som går fra Hovdevatn i Høydalsmo til Lintjønn i Morgedal. Da ble de kjøpt tilbake fra brødrene i vest.

- Da måtte vi inn og drive ny tunnel, minnes Magne.
 

Har stått stille

Sammen med weaselen sender også Magne kjørebøker som forteller historier om vedkjøring, folkekjøring og vannmåling. Veaselen ble i sin tid innkjøpt av SKK for å drifte reguleringsanlegget på fjellet i området til Hjartdøla kraftverk.

- Det var ikke snøskutere eller vinterbrøyta veier slik det er nå, forteller Magne.

Selskapet hadde to av disse maskinene, den ene ble solgt til en privatperson for 20 år siden. Da var snøskuterne kommet for fullt på markedet, og weaselen som nå skal på museum, har stort sett stått stille siden den gang. 
 

Reservemaskiner

Da Magne Wraa gikk fra Selmer Furuholmen til SKK, var det liten interesse å spore for maskinene hos andre i selskapet.  Magne tok grep.

- SKK fikk kjøpt de for en billig penge. 

Men i SKK og Skagerak har de sjeldent vært i bruk.

- Vi har hatt de i reserve i tilfelle ras, sier Magne.

Det var fire dumpere. Den ene står på Fjone, og der skal den bli værende.

- Tida har løpt fra disse maskinene, innrømmer Magne. 

Kommer det et blokkeringsras i en av tunnelene i dag, er det entreprenører med ny og moderne maskinpark som rykker inn og ordner opp.