Nå leverer de post med biogass på tankene
Nå ruller åtte av Postens biler rundt i Grenland med biogass på tankene.
De kom kjørende i kolonne fra Postens bedriftssenter på Kjørbekk. Åtte splitter nye og røde Volkswagen Caddy med kjennetegn GA. De rullet inn til Nettbuss og Skageraks fyllestasjon på Rabben i Skien.
- Jeg skulle gjerne sett at vi hadde enda flere biler på biogass, sier Pål Nilsson, kjøretøyansvarlig i region øst i Posten Norge AS.
Innkjøpet av bilene er en del av Postens store miljøsatsing. Innen 2020 skal de redusere CO2-utslippene med 40 prosent.
De første i Telemark
Postens nye biler er et resultat av en avtale mellom Posten og Skagerak som ble fremforhandlet i fjor høst.
- Det er gøy at det endelig er på plass, sier Kjetil Dahl i Skagerak Energi.
Han opplever at Posten er svært positive til å bruke biogass. Allerede har Posten biler som går på biogass andre steder i landet.
- Dette er ikke de første i Posten, men de første her i Telemark, sier Dahl.
Det er Nilsson som har vært pådriveren fra Postens side hele veien. Dahl vet at Posten egentlig ønsker en enda større utskifting av kjøretøyene sine, men at de holder litt tilbake fordi det er få fyllestasjoner.
- De sitter nok på gjerdet og venter.
Avtale på vegne av
Det er Gumpens Auto i Skien som har levert bilene. Salgssjef Odd-Ivar Gundersen i Gumpens Auto er glad for at de fikk nettopp dette salget.
- Det er moro å få en så stor leveranse, og vi får vist frem bredden i hva vi tilbyr, sier han.
Nilsson i Posten er glad de nå får åtte færre dieselbiler som går rundt på veiene i Grenland. Alle bilene selskapet har her i fjorden kjører ut fra Kjørbekk, og de åtte som nå går på biogass har ruter som gjør at de passerer fyllestasjonen på Rabben. Skagerak har inngått en avtale med Nettbuss på vegne av Posten om at Posten kan bruke deres fyllestasjon.
Kilopris på pumpene
Fyllestasjonen opererer med kilopris på pumpene. En pris som er ganske lik pumpeprisen på diesel.
- Det betyr at du ikke kan ta feil av energiinnholdet. Én kilo er én kilo, sier Dahl.
For Posten er kostnadene ved å ha biler på biogass ganske lik kostnadene de har på dieselbiler. Kjetil Dahl utfordrer Posten og Bring til å tenke stort.
- Vi ønsker at Posten og Bring skal konvertere flere av sine større distribusjonsbiler. Vi er klare til å gå i dialog om ytterligere fyllestasjoner som kan benyttes av selskapet, sier Dahl.
Det er her Posten og Bring virkelig kan redusere sine CO2-utslipp.