Kraftstasjon med kildevann fra Mælefjell
Vegvesenet har fått erfare at det er vått å drive tunnel gjennom Mælefjell. Det samme oppdaget man under byggingen av Grunnåi. I beste Petter Smart-ånd har det gitt kraftstasjonen kildevann rett i krana.
At Mælefjell er proppfullt av vann har Statens vegvesen fått erfare (ekstern lenke) under byggingen av tunnelen på E134 mellom Århus og Gvammen. Den erfaringen gjorde man også under byggingen av Grunnåi kraftverk for over ti år siden.
"Litt vann ble til mer vann, og da det til slutt kom i strie strømmer var de nødt til å trekke seg tilbake og gå rundt problemet", forklarte vassdragsteknisk ansvarlig, Magne Wraa, til Skageraknytt i 2005.
Fjell som minnet om leire
Mens Vegvesenet i den 9,4 kilometer lange veitunnelen har kjempet seg gjennom steinhard kvartsitt, sammenlignet Wraa i 2005 deler av fjellet i Grunnåi med leire. Løsningen deres fulgte likevel omtrent samme oppskrift.
I stedet for å sprenge først, boret de seg dypt inn i fjellet og tettet eventuelle lekkasjer med injeksjoner av sement, før de sprengte seg innover.
Vannkraftverk uten vann?
At et vannkraftverk skal mangle vann høres jo rart ut, men når det skal utføres vedlikehold må stasjonen stanses. Da stopper man naturlig nok vannet. Det var under en slik stans energioperatør ved Sundsbarm kraftverk, Morten Mellingen, kom på en skikkelig Petter Smart-løsning.
Mellingen hadde registrert at det kom godt med vann ut av et rør som hadde blitt støpt inn i fjellet under byggingen. Fjellet tetter seg normalt selv etter en tid, og røret skulle følge med på den utviklingen. Lekkasjene avtok betraktelig, men helt tett ble det aldri.
Det skal være usagt om det var kaffetørsten eller behovet for en dotur som var årsaken, men Mellingen fikk tak i en slange og koblet den til røret. Slik fikk Grunnåi kildevann fra Mælefjell i krana.