Ungdomsbedriften "Taco-teip" vil gjøre fredagsmiddagen litt mindre klissete. En tape laget av spiselig filodeig kan holde selv den mest tettpakkede tacolefsa sammen, slik at innholdet ikke havner på tallerkenen eller i fanget.

– Kjekt, ikke sant? Det løser et hverdagsproblem for mange, sier de unge grunderne Daniel Guldbrandsen Løkling og Ole Elstrøm.  

Elevene i Ragnarrok UB vil selge kortspill inspirert av norrøn mytologi, mens Shin Pro UB vil lage fotballsokker med innebygget leggskinn - med 360 graders beskyttelse rundt leggbeinet. Spennvidden er mildt sagt stor på Fylkesmesterskapet for ungdomsbedrifter i Vestfold og Telemark. Årets mesterskap holdes i Skien Fritidspark, med tett program og vanskelige avgjørelser for jurymedlemmene.

– Stor skaperkraft

Den Skagerak Energi-sponsede Gunnar Knudsen-prisen går til Beste innovasjon.

– Det er utrolig mye flinke ungdommer her, og det er veldig gøy å se skaperkraften og gleden de har over prosjektene sine. Det er helt tydelig at de synes det er gøy å jobbe med ungdomsbedriftene sine, sier jurymedlem Kjersti Haugen fra Skagerak Energi.

– Dette engasjementet trenger vi videre i arbeidslivet, mener jurymedlem Arnfinn Hansen fra Ungdomsutvalgene i LO Vestfold og Telemark.

Rune Kolstad fra StartOpp Øst-Telemark roser ungdommene for å ikke la seg binde av begrensningene som oppstartsbedrifter ofte støter på, eller setter for seg selv.  

– Disse ungdomsbedriftene nyter godt av mulighetene de har til å eksperimentere, sier han.

flere bilder av ungdom

Grønne tanker

En gjennomgangstone hos årets utstillere er et grønt fokus. Sprø Bønder UB selger gulrot- og potet-chips av grønnsaker som ellers blir sortert bort. Hos Hydro-Gen UB er forretningsideen å få lasteskip til å seile uten olje, men med saltvann på tanken.

– Vi ønsker en grønnere skipsfart, og vil bruke elektrolyse til å løse problemet med svovelutslipp fra oljetankere. Vi ønsker å lage en protoype som tar inn i saltvann, henter ut hydrogenet og bruker det som drivstoff. Planeten vår har ekstremt mye saltvann, og ved å hente ut energien sitter vi igjen med renset batterivann og salt som biprodukter, sier Robin Barstad (16) og Nicolas Eskilt (16) fra elektrolinja ved Skogmo videregående skole i Skien.

Mote og tjenester

Blant de over 100 utstillerne finner vi også armbånd av resirkulert glass, som utgjør forretningsideen til CAELI UB. Denne ungdomsbedriften gir 25 prosent av salgssummen fra hvert armbånd til WWF. Andre kombinerer mote og teknologi, som What to Wear UB. De vil lage en app som sørger for at du alltid finner klær i som matcher hverandre i garderoben.

Tjenesteyting er også en god forretningside. Noen vil klippe grass og måke snø, mens Praktikærne UB tar tyngre jobber som trefelling.

- Vi gjør jobben gratis, mot at vi får veden. Den kapper vi og selger videre, forteller de.