De er spent på det nye dronevidunderet, Signe Marie Oland og Sigurd Kleppan i Skagerak Nett. Dronen er under bygging hos firmaet Sevendof i Trondheim og vil bli noe helt annet enn dronene som er blitt allemannseie de siste årene.

- Dronen får en mye større rekkevidde enn det som er vanlig og kan fly opptil 200 kilometer, forteller prosjektleder Oland.

Hybriddrone med bensinmotor

Hemmeligheten er at dronen blir utstyrt med en liten bensinmotor. Utfordringen med droner som baserer seg på bruk av batterier er at større batterier også øker vekten på farkosten. Dermed øker ikke rekkevidden i særlig grad.

- Motoren som driver propellene vil fortsatt være elektriske, men energien får den fra en forbrenningsmotor i stedet for et batteri, forteller systemansvarlig Kleppan.

Har brukt droner i flere år allerede

Skagerak Nett har brukt droner i flere år allerede og en av de som har vært med fra starten er vedlikeholdskoordinator Bjørgulf Schulz. Han ser ikke på den nye dronen som noen konkurrent.

- Denne får et annet bruksområde enn de vi bruker blant montørene. Det er mer en naturlig utvidelse av det vi allerede gjør, sier han.

Dronen vil i denne omgang bli plassert ved Langesund transformatorstasjon. Det er ikke en tilfeldig valgt plassering. Dronen kan bli en rask og effektiv måte å lokalisere feil på, ikke minst der terrenget gjør det vanskelig å komme frem for Skagerak Netts mannskaper.

- Særlig i de vestlige delene av Bamble kan være utfordrende å ta seg frem langs linjene. Det gjelder også for øyene ute i fjorden, sier Schulz.

Han peker også på at dronen i en del tilfeller kan erstatte helikopter som i dag brukes ved linjebefaring og lokalisering av feil.

Leverandøren Sevendof har laget en film som viser hvordan dronen skal befare strømledningene. Film: Sevendof.

Skal finne feil på egenhånd

Planen er at Skagerak Netts driftssentral kan sende ut dronen dersom de får melding om feil på en ledning. Dronen flyr langs ledningen på egenhånd (autonomt), men i henhold til en godkjent ruteplan. Mens den flyr overfører den levende bilder til driftssentralen hvor operatørene kan følge med og oppdage feilen. På sikt skal dronen kunne gjenkjenne feil på egenhånd og rapportere disse automatisk.

Skal fly i Bamble og Larvik

Kleppan forteller at samarbeidet med Sevendof er et utviklingsprosjekt. I denne omgang vil dronen bare være stasjonert i Langesund noen få uker. Da kommer den til å fly langs ledninger både i Bamble og Larvik.

- Hvis alt går som vi håper vil vi kunne sette inn dronene i ordinær drift i løpet av to år, kanskje til og med litt tidligere, forteller han optimistisk.

Tre baser dekker hele Grenland og Vestfold

Siden dronene har god rekkevidde vil det være tilstrekkelig med tre dronebaser for å dekke hele Grenland og Vestfold. For Sevendof er Skageraks transformatorer ideelle plasser å utplassere dronene siden de er inngjerdet og ofte har godt med uteplass.

- Dronen står beskyttet inne i en dronebase når den ikke er i bruk, og denne krever litt plass. Et område på fem ganger fem meter vil ytterligere sikres med gjerder innenfor transformatorstasjonens område. Lukene på toppen av dronebasen åpnes og bretter seg ut når den skal ta av og lande, forteller Oland

Kan deles med andre

Selv om dronene blir plassert ved Skageraks anlegg kan den ha flere bruksområder. Ved redningsaksjoner kan den for eksempel være et nyttig hjelpemiddel.

- Leverandøren ser for seg at flere brukere kan dele på en drone. Da må vi få til en eller annen form for prioritering dersom det oppstår situasjoner hvor flere ønsker å benytte den, sier Oland.

Hun forteller at prosjektet også skal avdekke behovet hos Skagerak Nett. Foreløpig ser de for seg en abonnementsordning, men hvis behovet er stort kan det også være aktuelt å ha en egen dronepark.

Foruten Skagerak samarbeider Sevendof med nettselskapene Tensio, Elvia og BKK om utviklingen av dronen. Så langt har en batteriversjon vært testet ut hos Tensio, men det er den unike hybridversjon med bensinmotor skal prøves ut i Langesund.

Mann i arbeidsklær viser frem drone.