Batterier til byggeplassen:
– Dette sprenger skalaen
Skagerak Energi og Kverneland Energi jobber sammen for å løse dagens problemer med å gi elektriske maskiner nok energi der de trenger det – og når de trenger det. – Vår løsning mer enn dobler effekten, sier prosjektleder Kenneth Andersen i Skagerak Energi.
Om løsningen:
• Det bygges fire ladekontainere med batterier på 576 kWh kapasitet, og med mulighet til å lade opp en elektrisk maskin med hele 360 kW per uttak. Dette er mer enn en dobling av effekten i dagens løsninger.
• To batterier kan kobles sammen slik at kapasiteten økes opp til 1152 kWh. Til sammenligning tilsvarer dette forbruket til en leilighet på 120 m2 i én måned.
• Skagerak Energi leverer en komplett løsning for hele prosessen, fra lading til batteribytte. Dette verdens første helhetlige offgrid-løsning for bygg- og anleggsbransjen.
• Skagerak Energi har Kverneland Energi som teknologipartner, og avtale med logistikkselskapet Litra som skal transportere batteriene til og fra anleggsplass.
Innen år 2025 skal alle byggeplasser innenfor transportsektoren, i landets største byer, drives uten fossil energi. Innen 2030 skal all bygge- og anleggsvirksomhet i Bergen, Drammen, Kristiansand, Oslo, Stavanger, Tromsø og Trondheim være utslippsfrie, og det forventes at resten av landet følger etter.
For å muliggjøre elektrifiseringen av byggeplassene satser Skagerak Energi på mobil energi til bygg- og anleggsplasser, og er den første i verden som tilbyr en helhetlig offgrid-løsning til næringen.
Pilotprosjektet er godt i gang, og i samarbeid med Kverneland Energi er det jobbet fram en løsning som sprenger skalaen for fremtidens ladeløsninger på byggeplasser.
– Ved hjelp av mobile batterier tar vi sikte på å løse dagens problemer med å gi elektriske anleggsmaskiner nok energi – der de trenger det og når de trenger det, sier Kenneth Andersen i Skagerak Energi.
Raskere og flere samtidig
Batteriene som rulles ut i løpet av april 2022 dobler dagens effekt. En slik dobling av kapasiteten vil gjøre det mulig å lade opp store, elektriske anleggsmaskiner og kjøretøy mye raskere enn i dag, og flere maskiner kan lade samtidig.
– Det er spennende for oss å operativt ta del i å utvikle produkter for fremtiden. Det er fantastisk å få følge dette løpet fram til ferdig produkt, sier daglig leder Aksel Kverneland i Kverneland Energi.
Lynlading
Pilotprosjektet «Mobil energi til utslippsfrie byggeplasser» får en unik ladeløsning og kapasitet som sprenger skalaen sammenlignet med dagens løsninger.
– Målet er at den mobile ladeløsningen skal ha nok effekt til å lade opp maskinene i lunsjpausen. Filosofien vår er «man må lade når man kan, ikke når man må». Vi muliggjør begge deler, sier Andersen.
Utslippsfrie bygge- og anleggsplasser har et stort energibehov, men ved å benytte seg av mobile batterier slipper utbygger å bygge elektriske anlegg med en høyere kapasitet enn det man har bruk for senere. Prosjektet løser en stor utfordring for bygg- og anleggsbransjen.
– Vi snakker ikke lenger om hurtiglading – her snakker vi om «lynlading», sier Kenneth Andersen.