Air Liquide Skagerak er inne i en spennende utvikling. På ett år har de doblet antall ansatte, og nå satser de på tyngre kjøretøy med sin første fyllestasjon hvor lastebiler og trailere kan fylle flytende biogass (LBG)

- Det tar to-tre minutter, så er tanken full, fortalte administrerende direktør Frode Halvorsen under den offisielle åpningen 28. juni.

Stokke nå, Svinesund mot slutten av året

- Dette er vår første og landets andre fyllestasjon for flytende biogass. Vi planlegger å bygge en til på Svinesund mot slutten av året, fortsatte han.

Både Volvo, Scania og Iveco tilbyr lastebiler som er fullgode erstatninger for de tradisjonelle dieselbilene. Fullt tanket kjører de største bilene 60-70 mil med full last. Det er omtrent det samme som dieselbilene. 

Ikke mulig uten Enova-støtte.

Enova har støttet anlegget med 9 millioner kroner, og Halvorsen benyttet anledningen til å takke dem og eierne Air Liquide og Skagerak Energi for å ha vært med å løfte investeringen.

- Denne stasjonen hadde ikke blitt bygd ut uten støtte fra Enova, for det koster en del å bygge en slik stasjon, understreket Halvorsen.

Fylling av lastebil

LBG-anlegg under bygging Tønsberg og Asker

Air Liquide Skagerak forsyner med det siste tilskuddet åtte fyllestasjoner med biogass. De fleste stasjonene får komprimert biogass (CBG) fra Den magiske fabrikken ved Tønsberg. Den flytende biogassen er i første omgang hentet fra Sverige, men GreVe biogass er i ferd med å bygge et anlegg for flytende biogass ved Tønsberg. Det samme er VEAS i Asker.

- Biogass er ikke noe nytt og revolusjonerende, men det har vært uutnyttet. Nå bygger vi et nytt marked, men vi gjør ikke det alene. Det er allerede flere leverandører av lastebiler, men vi må også ha flere leverandører av gass.

Transportfirma med ambisiøs miljøprofil

Daglig leder Espen Marthinsen i det larviksbaserte Partifrakt AS takket for fyllestasjonen på Borgeskogen og fortalte om ambisiøse planer for det mellomstore transportfirmaet.

- Vi har et styrevedtak på at 90 prosent av kjøretøyene våre skal gå på fornybar energi innen 2023. I dag har 22 kjøretøy, og det betyr at 18 av disse skal gå på biogass i 2023.

Han sendte også en utfordring til Air Liquide Skagerak om å få bygd en stasjon i området Lillesand/Kristiansand for å dekke strekningen til Stavanger.

Bilde av fyllestasjon