
Tema WMS: Legger vekk penn og papir
Målermontørene har byttet ut penn og papir med nettbrett. I løpet av mars gjør nettservice det samme og begynner å motta oppdrag og arbeidsordrer elektronisk ute i felten.
Mandag 18. januar var spenningen stor i Skagerak Nett da det nye oppdrags- og arbeidsordre-systemet skulle tas i bruk av alle målermontørene. Montørene startet dagen på Enger og i Slagen med en siste oppdatering på det nye elektroniske verktøyet. Prosjektleder Bjørnar Hansen forteller at innføringen gikk over all forventning.
Mange på opplæring
- I forkant hadde vi hatt 60-70 medarbeidere inne til opplæring. I tillegg til målermontørene har mange fra kundetjenester blitt lært opp i systemet.
Workorder Management System er den offisielle tittelen på verktøyet som leveres fra svenske Tieto. I dagligtale blir det kort og godt WMS. Det erstatter målermontørenes gamle arbeidsordresystem med den like kryptiske tittelen BAO.
- Den vesentligste forskjellen er at montørene med BAO som regel startet dagen med å skrive ut ordrene på papir, og avsluttet dagen med å registrere de utførte jobbene elektronisk. Med WMS mottar de ordrene på en iPad eller et Android-nettbrett, og registrerer jobben direkte inn på nettbrettet mens de utfører den.
Oppdaterer Customer fra måleren
Hele operasjonen utføres uten en medbragt papirbunke med skjemaer av ymse slag. I tillegg overføres opplysningene fra jobben og anlegget automatisk til kundeinformasjonssystemet IS Customer.
- Tidligere måtte medarbeidere i kundeservice overført disse opplysningene manuelt fra BAO til Customer, forteller Bjørnar.
To arbeidsordrer – ett oppdrag
Bjørnar understreker at WMS ikke bare er et arbeidsordresystem, men også et oppdragssystem. Han forteller at dette poenget vil bli tydelig når nettservice etter hvert skal ta i bruk WMS.
- Når for eksempel nettservice er ute og skal legge en stikkledning til et hus skal det som regel også monteres en ny måler. Det er i praksis to forskjellige arbeidsordrer, men i stedet for at nettservice tar stikkledningen og en målermontør setter opp måleren, kan nettservice gjøre begge deler. Vi har fortsatt to arbeidsordrer, men bare ett oppdrag.
Når alle arbeidsordrene i Skagerak Nett etter hvert samles i WMS blir det enklere å se de ulike arbeidsordrene i sammenheng. Det gir mer rasjonell drift.
Les mer:
Mindre jobb, men flere kundebehandlere
Styrer avtalene
God Oppbacking har gitt enkel overgang